ارسطو کا Ù†Ø¸Ø±ÛŒÛ Ø¢Ø¦ÛŒÙ† Û”Û”Û”Û” ملک اشÙاق
Arstu ka nazariya-e-Aaein.jpg
ارسطو Ù†Û’ اپنے بÛترین آئین Ú©Û’ بارے میں جو تاثرات بیان کئے Ûیں اس Ú©Û’ بارے میں Ú©Ûتا ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ùلاطون Ù†Û’ صر٠ایک خیالی ریاست کا Ø®Ø§Ú©Û Ù¾ÛŒØ´ کیا ÛÛ’ Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û ÙˆÛ Ùطرت٠انسان Ú©ÛŒ تکمیل میں یقین رکھتا تھا۔ ارسطو کا خیال ÛÛ’ Ú©Û Ùطرت انسانی Ø+دود Ú©Û’ اندر Ø±Û Ú©Ø± ÛÛŒ مکمل ÛÙˆ سکتی ÛÛ’Û” اسی ÙˆØ¬Û Ø³Û’ ÙˆÛ Ø§Ú†Ú¾Û’ طرز٠Ø+کومت کا Ø®Ø§Ú©Û Ù¾ÛŒØ´ کرتا ÛÛ’ ویسے اس بارے میں Ú©Û Ø¨Ûترین آئین یا ریاست کون سی ÛÛ’ کوئی جواب Ù†Ûیں دیتا Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ø³ Ú©Û’ مطابق عوامی Ø+کومت میں آزادی اور دولت کا امتزاج Ûوتا ÛÛ’Û” Ø¢Ù…Ø±Ø§Ù†Û Ø·Ø±Ø²Ù Ø+کومت میں صر٠دولت Ú©ÛŒ پیداوار کا عمل Ûوتا ÛÛ’Û” ÛŒÛÛŒ ÙˆØ¬Û ÛÛ’ Ú©Û Ø¬Ù…Ûوریت میں آزادی اور آمریت میں دولت کا عنصر نمایاں Ûوتا ÛÛ’Û” ارسطو خیال ظاÛر کرتا ÛÛ’ Ú©Û Ûمیں بÛترین خیالی یا مطلق طرز Ø+کومت Ú©ÛŒ تلاش Ú©ÛŒ جستجو Ù†Ûیں کرنی چاÛیے Ø¨Ù„Ú©Û ÛŒÛ Ø¯ÛŒÚ©Ú¾ÛŒÚº Ú©Û Ú©ÙˆÙ† سا طرز٠Ø+کومت عملی طور پر اچھا ÛÛ’ØŒ خاص ماØ+ول اور Ø+الات میں بھی کام کر سکے۔ مثالی ریاست میں مثالی صÙات Ú©ÛŒ Ø+کمرانی Ûونا ضروری ÛÛ’Û” یعنی بÛترین لوگوں Ú©Û’ سپرد Ø+کومت کا نظم Ùˆ نسق ÛÙˆÛ” اگر ایک Ùرد اچھے اوصا٠کا Ø+امل ÛÛ’ تو طرز٠Ø+کومت بادشاÛت بÛتر ÛÛ’ ÙˆØ±Ù†Û Ø®Ø§Ù„Øµ جمÛوریت طرز Ú©ÛŒ Ø+کومت ÛÙˆÛ” لیکن ایسا Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø¹Ø±ØµÛ ØªÚ© ناممکن Ûوگا Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ø¬Ù…Ûوریت اور اشراÙÛŒÛ Ø¯ÙˆÙ†ÙˆÚº Ø±ÙˆØ¨Û Ø²ÙˆØ§Ù„ ÛÙˆ سکتے Ûیں جو آمریت Ú©ÛŒ Ø+کومت Ú©ÛŒ بگڑی Ûوئی Ø´Ú©Ù„ اختیار کر سکتے Ûیں۔
ارسطو کا خیال ÛÛ’ Ú©Û Ø+الات Ú©Û’ مطابق تیار کیا جانے والاآئین بÛترین ÛÛ’Û” ارسطو دستور میں اعتدال اور استØ+کام Ú©Û’ اصولوں Ú©Ùˆ اÛمیت دیتا Ûے۔اس Ú©Û’ نزدیک عوامی Ø+کومت آئین آسانی سے تیار کر سکتی ÛÛ’Û” ÙˆÛ Ø¯ÛŒÚ¯Ø± طرزÙØ+کومت Ú©Ùˆ مسترد کر دیتا ÛÛ’ Ú†ÙˆÙ†Ú©Û ÛŒÛ Ø§Ù†ØªÛا پسند Ûیں۔ مثلاً دولت مندوں Ú©ÛŒ Ø+کومت تکبر اور غرور Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ Ø+Ú©Ù… عدولی پیدا کرتی ÛÛ’Û”ÙˆÛ Ø+کومت جس میں استØ+کام Ùˆ مضبوطی دینے والا عنصر Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø·Ø§Ù‚Øª ور ÛÙˆ اچھی ÛÛ’Û” عوامی Ø+کومت ÛÛŒ اچھا طرز٠Ø+کومت ÛÛ’ Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ø§Ø³ میں متوسط طبقے Ú©ÛŒ Ø+کومت قائم Ûوتی ÛÛ’Û”
ÛŒÛ Ø¨Ú¾ÛŒ ÛÙˆ سکتا ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ø±Ø³Ø·Ùˆ Ù†Û’ اپنی معاشی پوزیشن Ú©Û’ پیش نظر متوسط Ú¯Ø±ÙˆÛ Ú©ÛŒ آزادی Ú©ÛŒ Ø+مایت Ú©ÛŒ ÛÙˆ جس Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ ÙˆÛ Ø§Ø³ÛŒ Ø·Ø¨Ù‚Û Ú©ÛŒ Ø+کومت Ú©Ùˆ طاقت ور تصور کرتا ÛÛ’Û” اس Ú©Û’ خیال میں ÛŒÛÛŒ Ø+کومت اچھی ÛÛ’ Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ø§Ø³ کا دستور ملا جلا Ûوتا ÛÛ’ اس لیے ÛŒÛ Ù…ØªÙˆØ§Ø²Ù† اور مستØ+Ú©Ù… ÛÙˆ جاتا ÛÛ’Û” ایسا قانون٠امارت اور غربت، دولت مندوں Ú©ÛŒ Ø+کومت اور جمÛوریت، Ú©ÛŒÙیت اور کمیت اور پیدائش اور تعداد Ú©Û’ مختل٠عوامل Ú©ÛŒ آمیزش کرتا ÛÛ’Û” ÛŒÛÛŒ ÙˆØ¬Û ÛÛ’ Ú©Û Ø¯Ø±Ù…ÛŒØ§Ù†Û Ø¯Ø±Ø¬Û Ú©ÛŒ Ø+کومت میں اتنے Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ù„ÙˆÚ¯ Ø+ØµÛ Ø¯Ø§Ø± Ûوتے Ûیں Ú©Û Ø¯Ø³ØªÙˆØ± Ú©Ùˆ عوامی Ø+مایت Ø+اصل ÛÙˆ جاتی ÛÛ’ اور اس طرØ+ جمÛوری طرز٠Ø+کومت Ú©ÛŒ خامیوں Ú©Ùˆ نظر انداز کیا جاتا ÛÛ’ Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û ÛŒÛ Ù„ÙˆÚ¯ انقلاب Ù†Ûیں لانا چاÛتے۔ ÛŒÛ Ø¯Ø³ØªÙˆØ±ÛŒ طرز٠Ø+کومت Ûوتی ÛÛ’ اور قانون ÛÛŒ Ú©ÛŒ Ø+کمرانی Ûوتی ÛÛ’ اور سب گروÛÙˆÚº Ú©Ùˆ اس کا پورا پورا Ø+Ù‚ ملتا ÛÛ’Û”
''جارج ایچ سلیبائن‘‘ لکھتا ÛÛ’ Ú©Û Ø¢Ø¦ÛŒÙ† سازی اور قانون سازی میں بÛت Ùرق ÛÛ’ اور اس Ùرق Ú©Ùˆ ارسطو Ù†Û’ اپنی تصنی٠''سیاسیات‘‘ Ú©ÛŒ جلد Ú†Ûارم میں بڑی وضاØ+ت سے بیان کیا ÛÛ’Û” اس Ú©Û’ خیال میں Ûر دستور Ú©ÛŒ Ø´Ú©Ù„ درØ+قیقت اس بات پر منØ+صر Ûوتی ÛÛ’ Ú©Û Ø±ÛŒØ§Ø³Øª Ú©Û’ مختل٠معاشرتی گروÛÙˆÚº Ú©Ùˆ Ø+کومتی اقتدار Ùˆ اختیار میں کس قدر Ø+ØµÛ Ù†ØµÛŒØ¨ Ûوا ÛÛ’Û” کسی بھی ریاست کا اچھا آئین ÙˆÛ ÛÛ’ جو اپنی نوعیت Ú©Û’ Ù„Ø+اظ سے مثالی اور دیرپاÛÙˆÛ” ایک ملک میں جو آئین بنے اس میں اس قدر جامعیت اور پختگی ÛÙˆ Ú©Û Ø§Ø³ Ú©Û’ Ù†Ùاذ Ú©Û’ دوسرے ÛÛŒ روز اس Ú©ÛŒ ترامیم Ú©ÛŒ تØ+ریکیں Ù†Û Ø´Ø±ÙˆØ¹ ÛÙˆ جائیں۔ اس Ú©Û’ نزدیک بÛترین طرزÙØ+کومت ''دستوری Ø+کومت‘‘ ÛÛ’ جس میں عوام Ú©Ùˆ Ø+ق٠شمولیت بھی Ø+اصل ÛÛ’ اور طبقاتی Ù†Ùرت Ú©Ùˆ بھی Ûوا Ù†Ûیں ملتی۔
دستور سازی Ú©Û’ وقت Ûر Ø+کومت کا Ùرض ÛÛ’ Ú©Û ÙˆÛ Ø¯ÛŒÚ©Ú¾Û’ Ú©Û Ø§Ø³ کا Ù†Ùاذ ملک Ùˆ Ù…Ø¹Ø§Ø´Ø±Û Ú©ÛŒ بÛتری کا ضامن Ûوگا یا اس Ú©Û’ ناÙØ° کرنے سے سیاسی بØ+ران پیدا Ûوگا۔ اگر اس کا اعلان صØ+ÛŒØ+ طور پر Ù†Û ÛÙˆ سکے تو ÛŒÛ Ø¯Ø³ØªÙˆØ± سازی Ú©ÛŒ زبردست ناکامی ÛÛ’Û” دستور سازی Ú©Û’ بغیر کوئی ملک Ú†Ù„ ÛÛŒ Ù†Ûیں سکتا۔ ÛŒÛاں تک Ú©Û Ø§Ø³ØªØ¨Ø¯Ø§Ø¯ÛŒØª بھی اپنے نظام Ú©Ùˆ چلانے کیلئے چند ایک اصول مرتب کرتی ÛÛ’ تاÛÙ… ایک اچھے دستور میں Ù…Ù†Ø¯Ø±Ø¬Û Ø°ÛŒÙ„ بنیادی امور لازمی Ûونا چاÛئیں۔ Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ù…Ù„Ú©ÛŒ مسائل ان امور سے ÛÛŒ پیدا Ûوتے Ûیں اور انÛÛŒ مسائل سے Ø+Ù„ کئے جاتے Ûیں۔
آبادی: ارسطو Ú©Û’ خیال میں Ûر Ø´Ûر میں معقول آبادی Ûونی چاÛیے ØªØ§Ú©Û ÙˆÛاں سے مناسب تعداد میں نمائندوں Ú©Ùˆ منتخب کرکے Ø+کمران جماعت میں شامل کیا جا سکے۔
عوام کا کردار: کسی بھی ملک Ú©ÛŒ عظمت کا انØ+صار دوسری باتوں Ú©Û’ Ø¹Ù„Ø§ÙˆÛ Ø§Ø³ ملک میں بسنے والی قوم Ú©Û’ کردار پر بھی ÛÛ’Û” شراÙت، دیانت، Ûمت، صبر اور صداقت ان کا اصول Ûونا چاÛیے اور بÛادری Ú©Û’ ذریعے دشمن Ú©Û’ دانت Ú©Ú¾Ù¹Û’ کرنے Ú©ÛŒ صلاØ+یت Ûونی چاÛیے ØªØ§Ú©Û Ø¬Ù†Ú¯ Ú©Û’ دوران Ùوجوں میں Ûمت قائم رÛÛ’ اور دشمن Ú©Ùˆ ایک مضبوط چٹان Ú©Û’ ساتھ ٹکر لینے کا ایسا اØ+ساس ÛÙˆ جائے Ú©Û Ù¾Ú¾Ø± کبھی ادھر کا رخ Ù†Û Ú©Ø±Û’Û”
طبقاتی تقسیم: انتظام٠Ø+کومت چلانے کیلئے اور ریاست Ú©Ùˆ خود Ú©Ùیل بنانے کیلئے معاشرے Ú©ÛŒ طبقاتی تقسیم ضروری ÛÛ’Û” جس میں Ùنکار، دستکار، صنعتکار، تاجر، زمیندار، منتظمین، امراء، شرÙاء اور مذÛبی رÛنمائوں Ú©Û’ Ø¹Ù„Ø§ÙˆÛ Ùوجی Ø·Ø¨Ù‚Û Ø¨Ø§Ù„Ø®ØµÙˆØµ ØªÙˆØ¬Û Ú©Û’ لائق Ûونا چاÛیے Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ù…ÙˆØ®Ø± الذکر Ø·Ø¨Ù‚Û Ù…Ù„Ú© Ú©ÛŒ سلامتی Ùˆ استØ+کام میں سب سے نمایاں کردار انجام دیتا ÛÛ’Û”
تعلیم: ارسطو Ú©Û’ نزدیک جسمانی Ùˆ Ø°ÛÙ†ÛŒ تعلیم Ùˆ تربیت Ûر ریاست کا ایک لازمی جزو ÛÛ’Û” اس Ú©Û’ بغیر Ù†Û ØªÙˆ Ù…Ø¹Ø§Ø´Ø±Û ØªØ±Ù‚ÛŒ کر سکتا ÛÛ’ اور Ù†Û ÛÛŒ ریاست اور Ù†Û ÛÛŒ ایک اچھا قانون تشکیل دیا جا سکتا ÛÛ’Û” ارسطو یکساں لازمی عوامی تعلیم کا نظام قائم کرتا ÛÛ’Û” ÛŒÛ ØªØ¹Ù„ÛŒÙ… Ùرصت Ú©Û’ اوقات رکھنے والے طبقات Ø+اصل کرتے Ûیں Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û ÙˆÛ Ø¹Ù…Ù„ سے Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø«Ù‚Ø§Ùتی خوبیوں Ú©Û’ مالک Ûوتے Ûیں۔